Max Verstappen is natuurlijk druk met racen en is het merendeel van z’n tijd achter het stuurtje van z’n RB14 te vinden. Toch is de jonge Nederlander ook een graag geziene gast in reclamespotjes. Zo zien we hem met enige regelmaat verschijnen in reclames van de Jumbo. Klaarblijkelijk is de samenwerking tussen de supermarktketen en de Formule-1 coureur een vruchtbare, want hij duurt al enige tijd. Succes waar online supermarkt Picnic van mee had willen profiteren, ware het niet dat de rechtbank anders besloot. Deze gaf Max Verstappen’s kant namelijk gelijk in de strijd om het gebruik van een lookalike in een video van Picnic.

Picnic verspreidt video van een Verstappen lookalike, dat mag niet

De Rechtbank in Amsterdam heeft geoordeeld dat Picnic de partij Verstappen een vergoeding moet betalen van €150.000. Voor deze uitspraak oordeelde de rechter al eens dat de reclame niet geoorloofd is. Picnic heeft met enige verbazing gereageerd op de uitspraak van de rechtbank. Volgens een woordvoerder van de supermarkt heeft Picnic het alleen bedoeld als geintje. De video was enkel voor Facebook bedoeld en werd direct offline gehaald toen bleek dat Max Verstappen niet gediend was van de video. Er wordt dan ook gezegd: ‘we kunnen ons niet voorstellen dat Max een schade heeft geleden ter hoogte van dit bedrag’.

In de video wordt een scenario geschetst waarin een jongen – gehuld in Redbull outfit – langs een Jumbo bestelauto loopt om vervolgens plaats te nemen in een Picnic bestelwagen. Logischerwijs is het een reactie van Picnic op de originele reclame Jumbo. Daarin is te zien hoe Verstappen in z’n racewagen boodschappenpakketten bezorgt. Een reactie die dus duidelijk niet op een warm welkom kon rekenen in Kamp Verstappen.

De rechtbank hecht meer waarde aan het portretrecht dan vrijheid van meningsuiting

Als oordeel over de gehele situatie werd aangedragen dat het portretrecht van Verstappen hiermee wordt geschonden. Volgens de rechtbank moet Max zelf kunnen bepalen of hij zijn persoonlijkheid inzet voor commerciële doeleinden. Aangezien Picnic dit zonder enig overleg heeft gerealiseerd, is dat in deze situatie dus niet het geval. Sterker nog, Picnic heeft Max Verstappen’s imago uit proberen te buiten voor eigen succes – zonder enig overleg.

Picnic is het – vanzelfsprekend – niet eens met de uitspraak en gaat in hoger beroep. Volgens bronnen heeft de partij van Verstappen in september zelfs een bedrag van €350.000 geëist, maar dat vond de rechtbank onterecht. Hoe deze zaak verder afloopt zullen we ongetwijfeld nog te horen krijgen.