We weten niet precies wanneer autofabrikanten besloten dat SUV-coupés een goed idee waren, maar we weten we dat het een grote trend is. Neem de BMW X6, De Audi Q8 en De Lamborghini Urus: stuk voor stuk SUV’s met een zeer sterk aanwezige coupé-lijn. Een ontwikkeling die het begrip coupé ineens een hele andere invulling geeft en tevens aanzet tot enkele vraagtekens – mits je kritisch bent natuurlijk. Porsche kan natuurlijk niet achterblijven en dus komt het sportwagenmerk uit Stuttgart met een Porsche Cayenne Coupé.

De Porsche Cayenne Coupé: een SUV met identiteitscrisis

Laten we vooropstellen dat sommige merken uitstekend werk leveren in een vertrouwde omgeving. Neem de Porsche 911 en zelfs de Porsche Boxter: beiden zeer succesvol en staaltjes autotechniek van de bovenste plank. De Porsche Cayenne daarentegen is weer net een ander verhaal. Het merk besloot in 2002 dat er niet langer gedaan kon worden alsof SUV’s niet in trek waren. Nee, de consument wilde wel degelijk zo’n veredelde, comfortabele terreinwagen en dus was er vraag naar SUV’s. Porsche ging overstag en kwam met de Porsche Cayenne.

porsche cayenne coupe suv Pure Luxe

 

Toen de Cayenne destijds uitkwam was dat voor puristen natuurlijk reden om moord en brand te schreeuwen. Een SUV van Porsche? Hoe durven ze. Inmiddels is dat gedachtegoed alweer redelijk verouderd en is er met de toevoeging van de Porsche Macan zelfs nog meer lekkers in SUV-land beschikbaar. Toch lijkt de vraag naar giganten enigszins af te nemen en dat resulteert in actie bij autofabrikanten.

porsche cayenne coupe suv Pure Luxe

Het resultaat – onder andere – is de creatie van deze vreemd-ogende SUV’s. SUV’s die nog wel de ambitie hebben groots en intimiderend te zijn, maar toch letterlijk gebukt gaan onder de wens van consumenten dat het allemaal wat kleiner mag. Met de toevoeging van deze Porsche Cayenne Coupé heeft Porsche ook een duit in het zakje van lastig te definiëren auto’s gedaan.

porsche cayenne coupe suv Pure Luxe

Een cross-over voorzien van alle denkbare Porsche-luxe

Nu is de standaard Cayenne al niet bepaald te vergelijken met het silhouet van een Range Rover, maar deze Cayenne Coupé is eigenlijk niet veel anders. Zoals gezegd is het dan ook enigszins vreemd dat men hier de stempel ‘coupé’ op drukt. In werkelijkheid oogt de auto gewoon als een Cayenne met een iets schuiner geplaatste achterruit – of dat nou meteen een coupé maakt?

porsche cayenne coupe suv Pure Luxe

Ondanks dat zijn er wel enkele ‘details’ die aangepast zijn waardoor je al gauw geneigd bent te stellen dat het toch een hele andere auto is. Zo weet Porsche ons te vertellen dat deze Porsche Cayenne Coupé een schuiner geplaatste voorruit heeft én kan de bolide worden uitgerust met een dak gemaakt van koolstofvezel. In het verlengde daarvan zijn de achterdeuren en -schermen opnieuw ontworpen.

porsche cayenne coupe suv Pure Luxe

Bovendien is de Cayenne Coupé uitgerust met twee gescheiden zitplaatsen achterin – het is dus een vierzitter. Op aanvraag kun je overigens wel gewoon een 3-persoons ‘bank’ laten plaatsen. Gelukkig is Porsche wel zo fair om daar geen extra kosten aan vast te hangen. Eind mei wordt de Porsche Cayenne Coupé verwacht op de Nederlandse markt. De bolide start met een 3.0-liter V6 en een 4.0-liter V8. Waarbij de eerstgenoemde 340pk levert en de V8 er maar liefst 550pk uit perst. De Cayenne Coupé start vanaf €124.000 – voor de Turbo leg je minstens €207.800 neer.

porsche cayenne coupe suv Pure Luxe porsche cayenne coupe suv Pure Luxe porsche cayenne coupe suv Pure Luxe porsche cayenne coupe suv Pure Luxe porsche cayenne coupe suv Pure Luxe porsche cayenne coupe suv Pure Luxe