
Moncler en Mercedes slaan de handen ineen voor lancering van zeer exclusieve G-Klasse voor 45-jarig jubileum
Er zullen wereldwijd slechts 20 exemplaren vervaardigd worden
Samenwerkingen tussen automerken en modehuizen zijn de afgelopen jaren in opmars, en een nieuw project tussen Mercedes-Benz en het luxe merk Moncler is daar een treffend voorbeeld van. Na hun eerdere samenwerking met de G-Klasse in een kunstinstallatie, hebben de merken nu samen met mode-icoon Tomoaki Nagao, ook wel bekend als NIGO en oprichter van A Bathing Ape, een unieke versie van de klassieke Mercedes-Benz G-Klasse ontwikkeld. Het resultaat is een gelimiteerde editie van de Geländewagen, een mix van nostalgie, hedendaags design en luxe streetwear-elementen.
Mercedes en Moncler slaan handen ineen voor lancering van exclusieve G-Klasse
NIGO kreeg van Mercedes en Moncler de volledige creatieve vrijheid om zijn eigen invulling aan de iconische G-Klasse te geven. Hij koos voor een zorgvuldig gerestaureerde G-Klasse cabriolet uit de jaren ’90, die in een grijze kleurstelling is uitgevoerd met accenten in zwart en olijfgroen. Deze unieke styling bevat een groene motorkap en grille, een neerklapbare voorruit en speciale zwarte stalen velgen uit de tijdsperiode. De auto is bovendien uitgerust met opvallende details, zoals een goudkleurige jerrycan in een op maat gemaakte houder, versierd met de Mercedes-badge en een “PAST II FUTURE”-plaquette.
Dit bericht op Instagram bekijken
Wat de auto echt onderscheidt, is de achterklep, waar een frame is voorzien van een stoffen hoes die geïnspireerd is op de bekende gewatteerde Moncler-jacks. In dit frame zijn ook 90’s-stijl luidsprekers verwerkt met hetzelfde geruite patroon als de lederen stoelen, wat een vintage tintje toevoegt aan de moderne creatie. De G-Klasse Past II Future is daarbij ontworpen om een productievariant te inspireren: een exclusieve oplage van de G-Klasse SUV, die bekend zal staan onder dezelfde naam en samenvloeit met de 45e verjaardag van het oorspronkelijke model.
Dit bericht op Instagram bekijken
De limited edition G-Klasse Past II Future weerspiegelt het ontwerp van NIGO’s model met een grijs kleurenschema, een olijfgroene voorkant, zwarte afwerking en een reservewiel met Moncler- en Mercedes-logo’s. Speciaal voor deze serie zijn zwarte wielen toegevoegd, en op de bumper staat ‘Past II Future’-lettering. Het interieur weerspiegelt eveneens het ontwerp van NIGO, met zwarte lederen stoelen in geruite stijl, een “One of 20”-gravure op de middenconsole, en een ‘PAST II FUTURE’-logo op de passagiershandgreep.
Slechts 20 exemplaren
Opvallend is dat Mercedes deze gelimiteerde editie niet op de AMG-spec G63-basis aanbiedt, maar op de G 550 benzine-uitvoering en de G 450D dieselversie, met respectievelijk een 3,0-liter mild-hybride zes-in-lijn motor en een 3,0-liter turbodiesel.
Naast de auto brengt Mercedes-Benz samen met Moncler en NIGO een capsule kledingcollectie uit die eveneens is geïnspireerd op de jaren ’90. Deze genderneutrale lijn combineert de kenmerkende stijl van de jaren ’90 met moderne streetwear-elementen. Volgens NIGO zijn de jaren ’90 een belangrijk decennium in culturele en creatieve ontwikkelingen, iets wat hij met dit project wilde integreren om de sfeer en energie van die tijd over te brengen naar een nieuwe generatie. Met wereldwijd slechts 20 beschikbare exemplaren, blijft deze editie exclusief. Prijzen zijn nog niet bekendgemaakt, maar de eerste voertuigen worden in april 2025 bij hun eigenaren verwacht.
Cas Zeeman
Cas begon zijn carrière bij Hi Label eind 2022 als redactiestagiair, waarna hij nog een tijd als gastredacteur fungeerde, alvorens hij sinds november 2023 de scepter zwaait over de website van Pure Luxe. Schrijft over alles wat met luxe te maken heeft, zoals exclusieve horloges, megalomane jachten, de meest in het oog springende villa's, omstreden zakendeals en alles waar ook maar een motor in zit, voortvloeiend uit de drang om alles tot op de bodem uit te zoeken. In zijn vrije tijd mist hij geen enkele voetbalwedstrijd, luistert hij onafgebroken naar muziek uit de topjaren '60 en '70 en probeert hij zoveel mogelijk te reizen.