
Eén van de eerste exemplaren van de Tesla Cybertruck in Europa nu al in beslag genomen door de politie
De eigenaar is een Britse staatsburger die de auto in het buitenland had geregistreerd en verzekerd
In een opvallend incident nabij Manchester haalde de Britse politie een Tesla Cybertruck van de weg, een voertuig dat officieel niet is toegelaten op Europese wegen. Deze futuristische pick-up, gemaakt van roestvrij staal dat ook voor SpaceX-raketten wordt gebruikt, wekte veel aandacht – maar niet zonder reden. Het imposante design en de brute prestaties van de Cybertruck passen eenvoudigweg niet binnen de Europese verkeersregels en infrastructuur.
Britse politie haalt Tesla Cybertruck van de weg
De Tesla Cybertruck, die bijna 3.100 kilogram weegt en in slechts 2,9 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert, is een technologisch hoogstandje. Toch vormt deze mastodont een uitdaging voor Europa vanwege de grootte en het gewicht.
Met een lengte van 5,7 meter en een hoogte van bijna twee meter overschrijdt de Cybertruck de standaardafmetingen voor voertuigen in Europese steden. In smalle straatjes of krappe parkeergarages, zoals in Londen of Amsterdam, is deze wagen niet praktisch. Bovendien vraagt het zware gewicht om aangepaste wegen en parkeervoorzieningen, wat een belasting vormt voor de bestaande infrastructuur.
🇬🇧U.K. police confiscates a @Tesla Cybertruck, cites safety concerns!
The Greater Manchester Police (GMP) noted that the vehicle was illegal to drive in the U.K. The specific Cybertruck was registered and insured abroad.
The driver of the Cybertruck, a U.K. resident, has been… pic.twitter.com/CVm0XcOpKr
— Brian Basson (@BassonBrain) January 17, 2025
Ook de scherpe hoeken en het harde materiaal van de Cybertruck vormen een potentieel gevaar bij aanrijdingen. Waar conventionele auto’s energie absorberen om inzittenden en voetgangers te beschermen, biedt de Cybertruck weinig ruimte voor dergelijke veiligheidsmaatregelen. Dit maakt ongelukken met het voertuig bijzonder risicovol voor andere weggebruikers.
Europese regelgeving eist dat voertuigen voldoen aan strikte normen op het gebied van veiligheid en milieuvriendelijkheid. De Cybertruck is ontworpen met de Amerikaanse markt in gedachten, waar ruime wegen en een minder strenge regulering gebruikelijk zijn. Aanpassingen voor Europese toelating zouden afbreuk doen aan het iconische design en de functionaliteit van het model.
Afplakken van scherpe randen
Hoewel de Cybertruck officieel niet is toegestaan, zijn er mazen in de wet die een handvol avontuurlijke eigenaren benutten. In landen zoals Albanië en Tsjechië is het mogelijk gebleken om met minimale aanpassingen – zoals het afplakken van scherpe randen – een kenteken te verkrijgen. Deze voertuigen worden vervolgens geïmporteerd naar andere Europese landen, waaronder Groot-Brittannië en Nederland. De eigenaar is dan ook een Britse staatsburger die de auto in het buitenland had geregistreerd en verzekerd.
Ook in Nederland dook een Cybertruck op. Sportondernemer en influencer Kosso was één van de eersten die de wagen door het land reed, voorzien van een Albanees kenteken. Dit veroorzaakte veel ophef, niet alleen onder autoliefhebbers, maar ook bij belangengroepen die waarschuwen voor de gevaren van deze voertuigen in Europese context.
Cas Zeeman
Cas begon zijn carrière bij Hi Label eind 2022 als redactiestagiair, waarna hij nog een tijd als gastredacteur fungeerde, alvorens hij sinds november 2023 de scepter zwaait over de website van Pure Luxe. Schrijft over alles wat met luxe te maken heeft, zoals exclusieve horloges, megalomane jachten, de meest in het oog springende villa's, omstreden zakendeals en alles waar ook maar een motor in zit, voortvloeiend uit de drang om alles tot op de bodem uit te zoeken. In zijn vrije tijd mist hij geen enkele voetbalwedstrijd, luistert hij onafgebroken naar muziek uit de topjaren '60 en '70 en probeert hij zoveel mogelijk te reizen.