Met de lancering van de Ferrari 296 GT3 wist het wereldberoemde automerk uit Maranello reeds bijzonder veel indruk te maken, maar met de kersverse Evo-variant doet daar moeiteloos een schepje bovenop. Met een ijzersterke V6, die tevens is voorzien van een aantal aanpassingen in het schakelsysteem, zou u vooral de show moeten stelen op een professioneel circuit. De wagen lijkt qua in- en exterieur evengoed op een heuse raceauto die niet bepaald thuishoort op de openbare weg. Een statement op wielen; zo mogen we deze recente creatie van Ferrari gerust noemen. Een behoorlijk prijzig statement welteverstaan.

De nieuwe Ferrari 296 GT3 Evo is een racemonster

De Ferrari 296 GT3 wist de tongen al los te maken met zijn zeer beperkte oplage en indrukwekkende specificaties, maar klaarblijkelijk hebben de heren in Maranello nog veel meer voor ons in petto. Het Italië gevestigde automerk kwam recentelijk namelijk op de proppen met de zogenaamde Ferrari 296 GT3 Evo, een nóg sportievere wagen dan zijn voorganger. Deze voorganger heeft sinds zijn onthulling in 2024 overigens al diverse prijzen in de racerij in de wacht weten te slepen, wat dus duidelijk naar meer smaakt. Door middel van feedback van klanten is uiteindelijk dus de Ferrari 296 GT3 Evo, een statement op wielen en genadeloos racemonster, tot stand gekomen. “We hebben ons beziggehouden met de creatie van een nog competitievere auto in alle omstandigheden”, zo laat Ferrari weten. “We hebben vooral verbeteringen op het gebied van onderhouds- en installatiegemak gerealiseerd.” Daar zijn overigens niet eens ingrijpende aanpassingen aan de motor voor nodig geweest, zo blijkt. Ten opzichte van de Ferrari 296 GT3 bleef die van de Evo zelfs volledig ongewijzigd. Echter is de motor op een andere plek gepositioneerd in deze kersverse racewagen. “De V6-verbrandingsmotor is lager en iets verder naar voren geplaatst ten opzichte van de straatversie”, aldus de exclusieve autofabrikant.

De Ferrari 296 GT3 Evo
Bron: Ferrari

“De draagstructuur is volledig opnieuw ontworpen”

Wat de versnellingsbak betreft, bespeuren we bij de Ferrari 296 GT3 Evo wel degelijk een aantal opmerkelijke aanpassingen. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe overbrengingsverhoudingen die de koppelafgifte bij zowel hoge als lage snelheden moeten bevorderen. Daarnaast hebben de ontwerpers van Ferrari het exterieur gebruikt om de aerodynamica van de bolide te verbeteren. De auto moet hierdoor een meer stabiele en voorspelbare reactie geven in alle racesituaties. De standaard Ferrari 296 GT3 is an sich al een bezienswaardigheid dankzij de opvallende aerodynamische details, maar kennelijk kon daar nog wel het een en ander aan worden toegevoegd. Aan de nieuwe Ferrari 296 GT3 Evo is immers duidelijk te zien dat u er enkel het circuit mee dient te betreden. Van sportieve velgen tot een enorme spoiler op de achterklep; deze recent onthulde vierwieler gaat all-in op sportiviteit en prestaties. “Vanuit esthetisch en functioneel oogpunt is de Ferrari 296 GT3 Evo ook herkenbaar aan een tweetal luchtinlaten in de motorkap, die de koeling van de remmen en de cockpit moeten verbeteren”, aldus Ferrari. “Ook de draagstructuur is evenals de zijpanelen volledig opnieuw ontworpen.”

De Ferrari 296 GT3 Evo
Bron: Ferrari

Toch is het vooral de binnenzijde waardoor deze gloednieuwe racewagen achteloos op weet te vallen. De cockpit lijkt namelijk bijzonder veel op die van een professionele F1-auto. Neem bijvoorbeeld de lichte racestoel en het multifunctionele F1-stuurwiel. Zowel het dashboard als de middenconsole zeer minimalistisch uitgevoerd – uiteraard met het doel om gewicht te besparen. Van een straatauto is aan de binnenkant van de Ferrari 296 GT3 Evo in ieder geval overduidelijk geen sprake. Deze machine is gemaakt om keihard over het circuit te scheuren en verder niets. Ja, een statement, dat is de vierwieler evengoed. Met deze sportauto wil het Italiaanse automerk namelijk ook dolgraag laten zien hoe ver het voorloopt in de racewereld ten opzichte van concurrenten als Lamborghini, McLaren en Porsche. De twin-turbo V8 van McLaren blijkt eenmaal op het circuit namelijk een stuk minder effectief te zijn dan de atmosferische V6 die Ferrari in de 296 GT3 Evo heeft geplaatst. Een behoorlijke prestatie, maar daar moet natuurlijk flink voor worden gelapt. Naar verwachting zal de racewagen komend jaar voor om en nabij de € 600.000,- in de etalage verschijnen.

▼ scroll verder ▼

Als u liever een bloedsnelle auto rijdt op de openbare weg in plaats van op het circuit, is de recent uitgebrachte Giamaro Katla een uitstekend alternatief.