In 2018, op slechts zevenjarige leeftijd, bedacht de uit Seattle afkomstige Alex Butler het kaartspel Taco vs Burrito. Wat begon als een creatieve ingeving groeide al snel uit tot een wereldwijd verkoopsucces. Het spel vond zijn weg naar Amazon, waar het voor $ 20 (ongeveer € 17) werd verkocht. Binnen het eerste jaar leverde het Butler en zijn familie al zo’n $ 1 miljoen op. Sindsdien zijn er jaarlijks ongeveer 1,5 miljoen exemplaren verkocht, waarmee het spel een vaste plek in de internationale spelletjesmarkt veroverde. Zo heeft de 15-jarige jongen inmiddels een status als miljonair te pakken.

15-jarige jongen wordt miljonair door kaartspel dat hij op 7-jarige leeftijd bedacht

Acht jaar later heeft Butler zijn creatie verkocht aan speelgoed- en spellenfabrikant PlayMonster, waarmee hij dus miljonair is geworden. Over de exacte verkoopprijs zijn geen details vrijgegeven, maar gezien het succes van het spel mag worden aangenomen dat het om een aanzienlijk bedrag gaat. De nu 15-jarige bedenker laat weten dat hij zijn inspanningen altijd met een commercieel doel voor ogen had. “Het spel zelf was voor mij niet het belangrijkste, maar ik wilde er wel zoveel mogelijk geld mee verdienen,” vertelde hij aan The Seattle Times.

Taco vs Burrito is een eenvoudig maar strategisch kaartspel waarin spelers proberen de meest waardevolle maaltijd samen te stellen. Kaarten voegen ingrediënten en punten toe, terwijl speciale actiekaarten, zoals de ‘buikpijn-kaart’, juist strafpunten opleveren. De speler met de hoogste score wint. Het spel staat bekend om zijn humoristische insteek en kleurrijke personages, wat het populair maakt bij zowel kinderen als volwassenen.

Lees ook: 41-jarige Amerikaan vergaart miljoenenvermogen door in tien minuten 70,5 hotdogs op te eten

PlayMonster

Jonathan Berkowitz, CEO van PlayMonster, prijst de aantrekkingskracht van het spel. “De karakters zijn fantastisch en het spel is leuk voor alle leeftijden. Het is altijd mooi wanneer kinderen hun ouders weten te verslaan, maar dit is een spel dat ook voor volwassenen vermakelijk is,” aldus Berkowitz. PlayMonster heeft ambitieuze plannen met het merk. Al in november lanceert de fabrikant een nieuwe versie van Taco vs Burrito, waarmee het spel een nog groter publiek moet bereiken. Het bedrijf ziet potentieel om de franchise verder uit te breiden, zowel met nieuwe edities als met bijpassende producten.

▼ scroll verder ▼

Een jongen van 15 werd miljonair door het bedenken van een kaartspel op 7-jarige leeftijd
Bron: Unsplash