
De allerlaatste Ferrari 250 Europa GT kan bij veiling maar liefst $ 2 miljoen opleveren
De carrosserie werd ontworpen door niemand minder dan Pininfarina, het ontwerphuis dat decennia lang de visuele signatuur van Ferrari bepaalde
In een wereld waarin auto’s steeds vaker draaien om software-updates, digitale dashboards en stilzittende bestuurders, is het goed om af en toe terug te keren naar de oorsprong van pure automobiele klasse. Een perfect voorbeeld? De Ferrari 250 Europa GT. Dit model, gebouwd in het gouden tijdperk van het merk met het steigerende paard, was en is een icoon op vier wielen. En binnenkort wordt een van de meest bijzondere exemplaren ooit geveild. Het betreft namelijk de allerlaatste ooit gebouwde 250 Europa GT — chassisnummer 0427 GT, die op 15 augustus op het veilingblok bij Bonhams Cars zal verschijnen. Dit is erfgoed, emotie en exclusiviteit in één glanzend rood pakket.
Veilinghuis brengt Ferrari 250 Europa GT aan de man
De 250 Europa GT werd in 1954 gelanceerd als evolutie van de originele Ferrari Europa. Waar de eerste versie nog op het chassis van de 375 America stond en was uitgerust met een Lampredi V12, kreeg de GT-uitvoering een kortere wielbasis, een lichtere carrosserie en een 3.0-liter Colombo V12 onder de motorkap. Het resultaat? Minder gewicht, meer snelheid en een sportievere rijervaring, zonder in te leveren op stijl. Stijlvol was de wagen immers wel degelijk. De carrosserie werd ontworpen door niemand minder dan Pininfarina, het ontwerphuis dat decennia lang de visuele signatuur van Ferrari bepaalde.
Met z’n klassieke proporties, elegante lijnen en tijdloze uitstraling was de Europa GT allesbehalve een brute racewagen. Echter schuilt er onder het chique jasje van deze wagen een sportief karakter. Het specifieke exemplaar dat binnenkort wordt geveild is nog specialer dan de rest. Volgens Bonhams Cars was chassis 0427 GT de allerlaatste Europa GT die ooit uit de fabriek in Maranello rolde. En dat niet alleen: deze auto kreeg ook nog eens alle “GT-upgrades”, inclusief schroefvering — een belangrijke verbetering in rijcomfort én prestaties. Het was een sportwagen met net dat beetje extra finesse.
Lees ook: Voormalige Ferrari F50 van Ralph Lauren gaat naar de veiling en moet $ 7,5 miljoen opleveren
In- en exterieur ademen puur karakter en stijl
Deze Ferrari 250 Europa GT uit 1956 kent al met al een rijke geschiedenis, maar het in- en exterieur verkeren nog altijd in uitmuntende staat. Zo is de voorkant uitermate klassiek en stijlvol. De grille in het midden is omringd door zachte vormen en twee ronde koplampen die u bijna vriendelijk aankijken. De zijkanten van de auto lopen vloeiend door richting de achterkant, waar het dak langzaam afloopt en de auto een elegante houding geeft. Alles aan de auto klopt gewoon – hij ziet eruit alsof hij speciaal is gemaakt voor lange, luxe ritten over prachtige wegen. Wat meteen opvalt, is hoe netjes alles is afgewerkt. De wielkasten en velgen zijn prachtig in verhouding en geven de auto een sportieve en chique uitstraling. Maar het echte gevoel van luxe begint pas als u het portier opent. De stoelen zijn bekleed met diep rood leer en het stuur is bijzonder karakteristiek en vintage. Het is dankzij al deze pracht en praal behoorlijk logisch dat Bonhams Cars rekent op een fikse opkomst van autoliefhebbers.
Wat maakt deze Ferrari die naar de veiling gaat zo bijzonder? Simpel: het is een combinatie van zeldzaamheid, historie, design en staat van behoud die je zelden tegenkomt. Waar veel klassiekers hun waarde vooral halen uit nostalgie, biedt deze 250 Europa GT alles: authenticiteit, prestaties en een rijke geschiedenis. Niet voor niets schat Bonhams dat het bieden zomaar kan oplopen tot $ 2 miljoen – en dat is nog voorzichtig. Ter vergelijking: een ander exemplaar uit 1955 werd eerder dit jaar verkocht voor ruim $ 1,76 miljoen, en die had niet het unieke karakter van deze laatste productie-Europa GT. Volgens Louis Frankel van Bonhams Cars is het “zonder twijfel een van de mooiste voorbeelden van een 250 Europa GT wereldwijd.” Tja, dat is werkelijk in ieder detail terug te zien. De lijnen, de proporties, de motorgeluiden — het is alsof de auto je mee terugneemt naar een tijd waarin elegantie en engineering nog hand in hand gingen. In een wereld vol elektrische conceptcars en digitale dashboards voelt deze Ferrari als nostalgische puurheid. Niet oud, maar stijlvol en charmant.
Eerder dit jaar werd ook al aangekondigd dat ‘één van de belangrijkste modellen van Ferrari ooit’ onder de hamer zal worden gebracht. De verwachte verkoopprijs zal u hoe dan ook verbazen!
Laukie Klijn
Laukie Klijn studeerde journalistiek en haalde zijn diploma aan de Schrijversacademie in Utrecht. Voor de lezers van Pure Luxe schrijft hij artikelen over alles wat met luxe te maken heeft: ’s werelds meest extravagante bolides, villa’s, horloges en jachten, alles komt voorbij. Als Laukie niet schrijft voor Pure Luxe, is hij wel op de golfbaan te vinden.