Het wereldberoemde luxemerk Fabergé, bekend om zijn kunstzinnige en kostbare juwelen, eieren en horloges, heeft een nieuwe eigenaar: het Britse edelsteenmijnbouwbedrijf Gemfields heeft het merk voor $ 50 miljoen verkocht aan investeringsmaatschappij SMG Capital.

Luxemerk Fabergé voor $ 50 miljoen verkocht aan investeringsmaatschappij

SMG Capital is gevestigd in de Verenigde Staten, maar wordt geleid door de Britse serie-ondernemer Sergei Mosunov. In een verklaring laat Mosunov weten het als een eer te beschouwen om Fabergé over te nemen. Hij benadrukt dat het merk zijn focus zal behouden op hoogwaardige kunstwerken, exclusieve horloges en luxe klokken. Volgens hem blijft de artistieke traditie van Fabergé een centraal onderdeel van de bedrijfsvoering.

Fabergé werd eind 19e eeuw wereldberoemd dankzij de juwelier Peter Carl Fabergé. In zijn atelier in Sint-Petersburg vervaardigde hij handgemaakte eieren van edelmetalen, vaak verrijkt met diamanten, robijnen en andere kostbare stenen. Deze eieren waren oorspronkelijk bedoeld als luxueuze paasgeschenken voor de Russische tsarenfamilie.

Lees ook: Uniek en kostbaar Fabergé-ei (€ 20 miljoen) is nog altijd zoek

Het eerste exemplaar werd in 1885 besteld door tsaar Alexander III als cadeau voor zijn vrouw, tsarina Maria Fjodorovna. Het idee sloeg zo aan dat er jaarlijks nieuwe ontwerpen volgden. Elk ei bevatte een uniek verrassingselement, variërend van miniatuurmechanieken tot verfijnde portretten. De traditie hield stand tot de Russische Revolutie van 1917, waarna veel Fabergé-eieren over de wereld verspreid raakten via veilingen en privéverkopen.

Zeldzame kunstobjecten

Vandaag de dag gelden de Fabergé-eieren als zeldzame kunstobjecten die door verzamelaars hoog worden gewaardeerd. Op veilingen brengen ze miljoenen op, mede door hun historische waarde en uitzonderlijke vakmanschap. Hoewel de eieren ooit ontstonden als paasgeschenken, worden ze inmiddels gezien als symbolen van ultieme luxe en, door sommigen, als voorbeelden van buitensporige rijkdom.

▼ scroll verder ▼

Luxemerk Fabergé is voor $ 50 miljoen verkocht aan een investeringsmaatschappij
Bron: Fabergé

De symboliek achter het ontwerp heeft diepe wortels. Al eeuwenlang wordt het ei geassocieerd met geluk, nieuw leven en vruchtbaarheid. De orthodoxe kerk nam dit symbool over in haar religieuze tradities, waarna het ook onderdeel werd van de hofcultuur van de Russische tsaren.

Met de overname door SMG Capital krijgt Fabergé een nieuwe strategische koers, maar zonder het erfgoed uit het oog te verliezen. Mosunov geeft aan dat het merk zijn exclusieve karakter zal behouden en dat de productie van unieke stukken centraal blijft staan. Daarmee lijkt Fabergé, ruim een eeuw na de eerste creaties van Peter Carl Fabergé, zijn positie in het hoogste segment van de luxe-industrie te bestendigen.