
Deze Ferrari uit 1973 racete op Le Mans en kan $ 10 miljoen opleveren bij een veiling
Dit is geen standaard klassieke Ferrari: het is één van slechts vijftien exemplaren die in totaal van de band kwamen rollen
Er zijn iconen van de autosport, en er zijn auto’s die ín de geschiedenisboeken thuishoren. De 1973 Ferrari 365 GTB/4 Daytona Competizione Series III, chassisnummer 16407, combineert beide – en staat op het punt onder de hamer te gaan op een veiling van Gooding Christie’s in Pebble Beach. Dit is geen standaard klassieke Ferrari: het is één van slechts vijftien exemplaren die in totaal van de band kwamen rollen. Het is dus erg begrijpelijk dat het gerenommeerde veilinghuis verwacht dat deze iconische wagen tussen de $ 8 miljoen en $ 10 miljoen zal opleveren bij de veiling. Wie biedt?
Ferrari uit 1973 gaat naar een veiling van Gooding Christie’s
Chassis 16407 werd nieuw geleverd aan het prestigieuze North American Racing Team van Luigi Chinetti, en maakte zijn debuut op de 24 Uur van Le Mans in 1973. Tijdens deze legendarisch race werd de wagen bestuurd door Milt Minter en Sam Posey. Datzelfde seizoen verscheen de bolide aan de start van tal van andere professionele races, alwaar de prestaties beslist niet tegenvielen. Wat later reed chassis 16407 nog meerdere enduranceklassiekers en werd er zelfs een aantal overwinningen in de wacht gesleept.
In 1983 kwam deze specifieke wagen in handen van slechts twee particuliere eigenaren voordat de huidige eigenaar hem liet restaureren door Motion Products Inc., een Ferrari-expert die de auto terugbracht naar de oorspronkelijke 1973 Le Mans-specificatie. Vervolgens verdween de auto even van het toneel, maar in augustus 2024 keerde de Daytona groots terug op het prestigieuze Pebble Beach Concours d’Elegance, waar ze werd bekroond met de Enzo Ferrari Trophy. Dat is de grootste prijs die een Ferrari in de wacht kan slepen op dit drukbezochte evenement. Mede hierdoor mag het wel duidelijk zijn dat deze Ferrari 365 GTB/4 Daytona Competizione Series III uitermate bijzonder is. Hoewel de Ferrari in 1973 reeds werd gebouwd en daardoor allesbehalve nieuw is, zal men tijdens de veiling van Gooding Christie’s dus torenhoge biedingen plaatsen.
Lees ook: De Porsche van F1-coureur Ayrton Senna is te koop via een veiling
Het exterieur van deze Ferrari is erg kenmerkend
Los van de rijke geschiedenis, maakt het waanzinnige exterieur deze Ferrari erg gewild onder vermogende autoverzamelaars. De buitenzijde van deze Daytona Competizione is namelijk een perfecte combinatie van gespierde elegantie en pure racefunctionaliteit. De carrosserie is uitgevoerd in lichtgewicht aluminium, speciaal ontworpen voor endurance racing, terwijl de front-end wordt gedomineerd door een strak gevormde neus met brede luchtinlaten. Dit komt niet alleen de koeling van de ijzersterke V12 ten goede, maar oogt ook nog eens uitermate sportief. Verder is er in plaats van standaard opklapbare koplampen gebruik gemaakt van vaste, plexiglazen exemplaren, wat een typisch kenmerk van de Competizione-modellen is. De lak, die zich Rosso Corsa laat noemen, is evengoed typisch Ferrari en de witte racestrepen en startnummers droeg de wagen daadwerkelijk gedurende Le Mans. Ook de geïntegreerde ducktail spoiler, dubbele ronde achterlichten en het robuuste uitlaatsysteem zullen ervoor zorgen dat deze in 1973 geproduceerde Ferrari achteloos de show zal stelen op de veiling van Gooding Christie’s. Het is gewoon pure elegantie en sportiviteit in één wagen. Geweldig!
Afijn, ook de binnenzijde van deze 1973 Ferrari 365 GTB/4 Daytona Competizione Series III zal niemand ontgaan op deze veiling. Het interieur van de wagen is namelijk volledig gericht op prestaties en gewichtsbesparing. Comfort is dus ietwat ondergeschikt, maar dat betekent zeker niet dat er afbreuk wordt gedaan aan Italiaanse stijl. Neem bijvoorbeeld de smalle sportstoelen die zijn bekleed met zwart leer en voorzien van prachtige racegordels. Daarnaast is er sprake van een zeer minimalistisch dashboard en middenconsole. Alles is analoog, mechanisch en volledig gefocust op feedback aan de bestuurder. Dat is natuurlijk wat deze vintage sportwagen zo enorm charmant maakt. Er is geen radio. Geen airco. Geen geluidsisolatie. Maar dat is helemaal niet erg, want de hoogwaardige V12 zal u als muziek in de oren klinken bij het optrekken. Om de wagen daadwerkelijk in de garage te kunnen zetten dient u overigens zeer diepe zakken te hebben. Als we Gooding Christie’s moeten geloven zal de Ferrari namelijk tussen de $ 8 miljoen en $ 10 miljoen in het laatje brengen. Dat is niet niks!
Met enige regelmaat verschijnen er zeer zeldzame auto’s op exclusieve veilingen. Zo werd eerder al aangekondigd dat een Bentley, die ooit de duurste auto ter wereld was, onder de hamer zal gaan.
Laukie Klijn
Laukie Klijn studeerde journalistiek en haalde zijn diploma aan de Schrijversacademie in Utrecht. Voor de lezers van Pure Luxe schrijft hij artikelen over alles wat met luxe te maken heeft: ’s werelds meest extravagante bolides, villa’s, horloges en jachten, alles komt voorbij. Als Laukie niet schrijft voor Pure Luxe, is hij wel op de golfbaan te vinden.