In een tijdperk waarin elektrische auto’s en automatische transmissies steeds dominanter worden, durft het Britse merk Garagisti & Co het anders aan te pakken. Hun nieuwste hypercar, de GP1, brengt een nostalgische terugkeer naar pure rijbeleving met een atmosferische V12-motor en een handgeschakelde versnellingsbak. Deze auto staat symbool voor een nieuw soort passie binnen de wereld van supercars, waar techniek en emotie samenkomen in een uniek, analoog meesterwerk. Zo moet het nog onbekende Garagisti & Co een serieuze concurrent vormen van de reeds succesvolle Ferrari en Lamborghini. Daar zullen vermogende autoliefhebbers maar al te blij mee zijn, want de keuze wordt steeds uitgebreider op deze manier.

Garagisti & Co weet te verbazen met nieuwe supercar

Met de GP1 bewijst het relatief onbekende Garagisti & Co dat het mogelijk is om in een wereld die steeds meer gericht is op hightech en automatische systemen, toch terug te keren naar de essentie van het autorijden. Het is een auto die zich richt op de puristen: liefhebbers die de handmatige controle willen behouden en die de sensatie van elke schakeling en elke toerenzwaai willen voelen. Nee, het gaat dus niet om een volledig elektrische vierwieler, maar een karakteristieke sportwagen die over spectaculaire rijeigenschappen beschikt.

Het exterieur van de nieuwe creatie van Garagisti & Co zal u wellicht bekend voor kunnen komen, wat te maken heeft met het design dat is gebaseerd op dat van de iconen uit de jaren ’80 en ’90. Dat was de tijd waarin sportauto’s nog echte blikvangers waren. Invloeden zoals de Lancia Stratos Zero en de Lamborghini Countach zijn duidelijk zichtbaar in de scherpe, hoekige lijnen en de uitgesproken vormen. De carrosserie is volledig gemaakt van koolstofvezel, een materiaal dat bekend staat om zijn sterkte en lichte gewicht, wat de prestaties ten goede komt. De aerodynamica is zorgvuldig ontwikkeld, met onder andere een grote diffuser die zorgt voor extra neerwaartse druk en stabiliteit op hoge snelheid. Ook de achterlichten zijn opvallend, aangezien deze over een opvallende X-vormige LED-constructie beschikken.

De zijkant van de GP1
Bron: Garagisti & Co

Lees ook: McLaren F1 van Oracle-miljardair Larry Ellison moet bij veiling liefst $ 23 miljoen opbrengen

Unieke sportauto moet $ 3,3 miljoen kosten

Het interieur van deze gestroomlijnde vierwieler is bewust minimalistisch gehouden. Garagisti & Co heeft gekozen voor fysieke schakelaars en een centraal geplaatste versnellingspook, zodat de bestuurder zich volledig kan concentreren op het rijden zonder afleiding van schermen of complexe interfaces. Dit maakt de GP1 een puristisch meesterwerk waar technologie dienstbaar is aan het gevoel van autorijden. Erg imponerend, maar wat de GP1 nóg exclusiever maakt, is de beperkte productie. Slechts 25 exemplaren zullen worden gebouwd, waardoor u deze wagen kunt beschouwen als heus verzamelobject. De prijs voor zo’n unieke machine begint bij ongeveer $ 3,3 miljoen, exclusief belastingen en transportkosten. Kopers krijgen bovendien de mogelijkheid om deel te nemen aan het zogenaamde ‘Open Doors’-programma. Dit programma biedt een unieke kans om betrokken te zijn bij het ontwikkelingsproces van de auto en om hun GP1 volledig op maat te laten maken. Denk aan persoonlijke aanpassingen in het design, materialen en details, zodat elke auto een unieke reflectie wordt van zijn eigenaar. Zo blijft het geen massaproductie, maar een handgemaakt kunstwerk op wielen.

Het minimalistische interieur
Bron: Garagisti & Co

Ook wat betreft prestaties is deze nieuwe bolide van Garagisti & Co een serieuze speler in de wereld van exclusieve sportauto’s. De GP1 wordt aangedreven door een speciaal ontwikkelde 6,6-liter V12-motor, die tot stand is gekomen door de samenwerking met het Italiaanse bedrijf Italtecnica. Deze motor levert ongeveer 800 pk en een indrukwekkend koppel van 700 Nm. Dit is een krachtbron die niet alleen sterk is, maar ook een puur en levendig geluid produceert dat elke autoliefhebber doet watertanden. Het vermogen wordt na het intrappen van het gaspedaal via een handgeschakelde zesversnellingsbak van Xtrac naar de achterwielen worden gestuurd. Deze keuze benadrukt de focus van Garagisti & Co op de rijervaring zelf. Geen automatische schakelingen of allerlei elektronische hulpsystemen, maar het ouderwetse, directe contact tussen bestuurder en auto. De rijder heeft zo maximale controle en kan de kracht van de V12 optimaal benutten. Bovendien weegt de GP1 slechts 1.000 kilogram, een absoluut lichtgewicht in het segment van hypercars. Dit lage gewicht, in combinatie met de krachtige motor, zorgt voor indrukwekkende prestaties en een pure, intense rijervaring. Nou, Ferrari en Lamborghini, maak jullie borst maar nat!

▼ scroll verder ▼

Als het gaat om auto’s met karakteristieke rijeigenschappen is ook de nieuwe Pagani Huayra Codalunga Speedster een grote speler. Die wagen is bovendien een stuk duurder dan de Garagisti & Co GP1.