
Ferrari presenteert de 849 Testarossa: de nieuwe opvolger van de SF90 Stradale
Met deze introductie grijpt het merk opnieuw terug naar een iconische naam uit zijn geschiedenis
Ferrari heeft de opvolger van de SF90 Stradale onthuld: de Ferrari 849 Testarossa. Met deze introductie grijpt het merk opnieuw terug naar een iconische naam uit zijn geschiedenis, terwijl het tegelijkertijd de technologische basis van de SF90 verder verfijnt.
Ferrari presenteert de nieuwe, elektrische 849 Testarossa
De naam Testarossa is onlosmakelijk verbonden met Ferrari’s verleden. Oorspronkelijk stond zij voor de Ferrari 250 Testa Rossa uit 1957, gevolgd door de legendarische Testarossa uit 1984, een model dat dankzij zijn prestaties en rol in de popcultuur wereldwijde bekendheid verwierf. Testa Rossa betekent letterlijk “rood hoofd”, een verwijzing naar de rood gespoten cilinderkoppen. Bij de nieuwe 849 Testarossa keert dit detail daadwerkelijk terug.
Onder de motorkap is de 849 Testarossa grotendeels verwant aan zijn voorganger. De sportwagen beschikt over een 4,0-liter V8 met dubbele turbo, gekoppeld aan een plug-inhybride aandrijflijn. Het systeemvermogen bedraagt 1.050 pk, waarbij de V8 zelf 830 pk levert. Dit vertaalt zich in indrukwekkende prestaties: een acceleratie van 0 naar 100 kilometer per uur in slechts 2,3 seconden en een topsnelheid van ruim 330 kilometer per uur. Daarmee bouwt Ferrari voort op de technologie van de SF90, maar scherpt het de vermogensafgifte en efficiëntie verder aan. Qua design combineert de 849 Testarossa moderne aerodynamica met subtiele verwijzingen naar klassieke modellen. Het silhouet doet denken aan de Ferrari 330 P4, terwijl de spitse voorkant en zwarte balk tussen de koplampen parallellen vertonen met recentere modellen als de Ferrari 12Cilindri. Ferrari benadrukt dat de aerodynamische eigenschappen aanzienlijk verbeterd zijn ten opzichte van de SF90.
Lees ook: De nieuwe Ferrari 296 GT3 Evo is een statement op wielen met een ijzersterke V6
Typisch Ferrari-interieur met enkele opvallende details
Binnenin treffen we een typisch Ferrari-interieur, aangevuld met enkele opvallende details. De middenconsole is uitgevoerd in een zwevend design, terwijl de startknop terugkeert als fysieke rode knop in plaats van een aanraakgevoelige bediening. Ook is de auto uitgerust met brake-by-wire-technologie en een vernieuwd ABS-systeem, genaamd ABS Evo. Voor klanten die maximale circuitprestaties wensen, is er het optionele Assetto Fiorano-pakket. Dit pakket verlaagt het gewicht met 30 kilogram door onder meer koolstofvezel kuipstoelen en lichtgewicht velgen. Daarmee levert de 849 Testarossa iets in aan comfort, maar wint hij aan prestaties en precisie.
Ferrari introduceert de 849 Testarossa direct in twee varianten: als coupé en als Spider. Beide modellen delen dezelfde technische basis en prestaties, waarbij de Spider uiteraard de mogelijkheid biedt om met open dak te rijden.
Mocht u trouwens liever een oude Testarossa prefereren, dan kunt u ook de voormalige Testarossa van pianist Wibi Soerjadi in overweging nemen.
Cas Zeeman
Cas begon zijn carrière bij Hi Label eind 2022 als redactiestagiair, waarna hij nog een tijd als gastredacteur fungeerde, alvorens hij sinds november 2023 de scepter zwaait over de website van Pure Luxe. Schrijft over alles wat met luxe te maken heeft, zoals exclusieve horloges, megalomane jachten, de meest in het oog springende villa's, omstreden zakendeals en alles waar ook maar een motor in zit, voortvloeiend uit de drang om alles tot op de bodem uit te zoeken. In zijn vrije tijd mist hij geen enkele voetbalwedstrijd, luistert hij onafgebroken naar muziek uit de topjaren '60 en '70 en probeert hij zoveel mogelijk te reizen.