
Ferrari onthult eerste volledig elektrische model: Elettrica moet emotie en innovatie combineren
De vierzits Elettrica krijgt een topsnelheid van 310 kilometer per uur en een actieradius van minimaal 530 kilometer
Ferrari heeft donderdag een belangrijke stap gezet richting elektrificatie met de presentatie van de Elettrica, de eerste volledig elektrische auto van het merk. Tijdens de onthulling toonde de Italiaanse fabrikant het technische hart van de wagen: de elektromotoren en het chassis. Toch leidde het nieuws niet tot enthousiasme bij beleggers – de beurskoers daalde na de bekendmaking van de plannen en de nieuwe financiële verwachtingen.
Een elektrische Ferrari met herkenbaar karakter
Hoewel Ferrari al langer hybride modellen produceert, markeert de Elettrica een nieuw tijdperk. Het merk, dat bekendstaat om zijn V12-motoren en karakteristieke geluid, probeert ook in dit elektrische tijdperk trouw te blijven aan zijn identiteit.
De vierzits Elettrica krijgt een topsnelheid van 310 kilometer per uur en een actieradius van minimaal 530 kilometer. De batterij is volledig in de vloer geïntegreerd, wat volgens Ferrari zorgt voor optimale balans, stabiliteit en wendbaarheid. Zowel de vooras als de achteras wordt aangedreven, waardoor de auto vierwielaandrijving heeft.
Elektrische auto’s zijn voor Ferrari bijproduct https://t.co/oubmbBV7Dh pic.twitter.com/2BBMbT1kPe
— De Tijd (@tijd) October 9, 2025
Om het kenmerkende Ferrari-gevoel te behouden, krijgt de Elettrica een geavanceerd geluidssysteem dat de natuurlijke trillingen van de elektromotor versterkt. Hierdoor blijft de bestuurder, ondanks het ontbreken van een traditionele verbrandingsmotor, toch een auditieve ervaring houden die past bij het merk.
Lees ook: Het is zover: de eerste elektrische Ferrari komt dit najaar
Duurzame materialen en prijskaartje
Ferrari benadrukt dat de productie van de Elettrica ook duurzamer zal zijn. Driekwart van het frame en de carrosserie is vervaardigd uit gerecycled aluminium, wat per auto een CO₂-besparing van ongeveer 6,7 ton oplevert. De prijs van het nieuwe model wordt naar verwachting rond de € 500.000, met een volledige onthulling gepland voor het voorjaar van 2026.
Topman Benedetto Vigna benadrukte dat de Elettrica het gamma uitbreidt, maar geen bestaande modellen vervangt. Ferrari blijft voorlopig inzetten op zijn iconische V12-modellen, zoals de 12Cilindri en de Purosangue.
Gecorrigeerde verwachtingen zorgen voor koersdaling
Naast de onthulling maakte Ferrari ook nieuwe financiële prognoses bekend. De fabrikant verwacht dit jaar een omzet van € 7,1 miljard, iets hoger dan eerder geraamd, met een winst vóór belastingen van ongeveer € 40 miljoen meer dan voorzien.
Toch reageerden analisten terughoudend. De aanpassing van Ferrari’s elektrificatieplannen — waarbij het doel voor 2030 is verlaagd van 40% naar 20% volledig elektrische modellen — wordt gezien als een signaal van voorzichtige groei. Beleggers vrezen dat de winstgevendheid onder druk kan komen te staan.
Het gevolg was dat de aandelen van Ferrari donderdag met 16% daalden, ondanks de veelbelovende technologische stap richting een elektrische toekomst. Lees ook: 24-jarige Nederlandse ondernemer koopt Ferrari Purosangue van € 650.000: “Jongste Purosangue-eigenaar ter wereld”
Cas Zeeman
Cas begon zijn carrière bij Hi Label eind 2022 als redactiestagiair, waarna hij nog een tijd als gastredacteur fungeerde, alvorens hij sinds november 2023 de scepter zwaait over de website van Pure Luxe. Schrijft over alles wat met luxe te maken heeft, zoals exclusieve horloges, megalomane jachten, de meest in het oog springende villa's, omstreden zakendeals en alles waar ook maar een motor in zit, voortvloeiend uit de drang om alles tot op de bodem uit te zoeken. In zijn vrije tijd mist hij geen enkele voetbalwedstrijd, luistert hij onafgebroken naar muziek uit de topjaren '60 en '70 en probeert hij zoveel mogelijk te reizen.