
De nieuwe one-off Ferrari SC40 is een rechtstreeks eerbetoon aan de iconische F40
De SC40 is het nieuwste resultaat van dat traject en werd gebouwd voor één specifieke opdrachtgever
Voor wie een standaard Ferrari niet exclusief genoeg is, heeft het Italiaanse sportwagenmerk een bijzondere oplossing: de Ferrari SC40. Deze unieke one-off is ontwikkeld binnen Ferrari’s Special Projects-programma, waar klanten samen met het designteam een volledig op maat gemaakte auto creëren. De SC40 is het nieuwste resultaat van dat traject en werd gebouwd voor één specifieke opdrachtgever.
Ferrari lanceert de SC40, welke een fraai eerbetoon aan de iconische F40 is
Ferrari biedt klanten via zijn Tailor Made-afdeling al jarenlang de mogelijkheid hun auto tot in detail te personaliseren. Voor de meest veeleisende verzamelaars is er echter het Special Project-programma, waar volledig unieke modellen worden ontwikkeld. De SC40 is gebaseerd op de 296 GTB, Ferrari’s plug-in hybride sportwagen met een 3.0-liter V6 en elektromotor, goed voor een gecombineerd vermogen van 830 pk. Toch is het origineel nauwelijks meer te herkennen; alleen de voorruit, daklijn en het interieur verraden de technische basis.

De SC40 is ontworpen als een eerbetoon aan de Ferrari F40, het legendarische model dat in 1987 werd gebouwd ter ere van Ferrari’s veertigjarig bestaan. Dat is terug te zien in de kenmerkende designelementen: de grote achtervleugel met de modelaanduiding ‘SC40’, de hoekige achterzijde en de luchtinlaten boven de achterwielen verwijzen duidelijk naar de oorspronkelijke F40.
Lees ook: Nederlandse autoverzamelaar neemt Ferrari van ruim € 5 miljoen in ontvangst
Tegelijkertijd benadrukt Ferrari dat het bij de SC40 niet gaat om een letterlijke herinterpretatie, maar om een modern ontwerp met een eigen karakter.
Design en techniek
Het exterieur is een samensmelting van klassieke lijnen en hedendaagse aerodynamica. De scherpe neus, de naar buiten aflopende koplampunits en het gebruik van carbon-kevlar verwijzen subtiel naar de materialen en vormen van de F40, maar zijn uitgevoerd volgens de nieuwste ontwerpfilosofie van Ferrari. Onderhuids is de SC40 identiek aan de 296 GTB, inclusief de plug-in hybride aandrijflijn en de moderne rijhulpsystemen.

De SC40 is het enige exemplaar dat ooit zal worden gebouwd. Ferrari onthult geen informatie over de opdrachtgever of de prijs, maar vergelijkbare one-offs kosten doorgaans enkele miljoenen euro’s. Binnen het Special Projects-programma bepaalt de eigenaar niet alleen de specificaties, maar ook de naam. Dat verklaart waarom dit model SC40 heet en niet SP40, zoals bij eerdere projecten. Lees ook: Ferrari presenteert de 849 Testarossa: de nieuwe opvolger van de SF90 Stradale
Cas Zeeman
Cas begon zijn carrière bij Hi Label eind 2022 als redactiestagiair, waarna hij nog een tijd als gastredacteur fungeerde, alvorens hij sinds november 2023 de scepter zwaait over de website van Pure Luxe. Schrijft over alles wat met luxe te maken heeft, zoals exclusieve horloges, megalomane jachten, de meest in het oog springende villa's, omstreden zakendeals en alles waar ook maar een motor in zit, voortvloeiend uit de drang om alles tot op de bodem uit te zoeken. In zijn vrije tijd mist hij geen enkele voetbalwedstrijd, luistert hij onafgebroken naar muziek uit de topjaren '60 en '70 en probeert hij zoveel mogelijk te reizen.