
Wagen die 37 jaar in een Californische garage stond, blijkt de laatste Ford GT40 met een Ford-serienummer te zijn
Wat het nog zeldzamer maakt, is dat dit exemplaar nog steeds over de originele elementen in de carrosserie beschikt
In Californië is een wel heel bijzondere auto opgedoken. Het gaat om een wagen die tientallen jaren stond opgeborgen in een vervallen garage en daadwerkelijk de laatste Ford GT40 met een Ford-serienummer blijkt te zijn. De auto werd decennialang niet gebruikt en verwaarloosd, terwijl het juist een extreem zeldzaam exemplaar is. Hoewel de staat verre van perfect is, blijken veel van de originele onderdelen bewaard te zijn gebleven. De ontdekking van deze spectaculaire klassieker zorgt voor opwinding, voornamelijk onder serieuze autoliefhebbers.
De laatste Ford GT40 met een officieel chassisnummer
Zo nu en dan wordt er in een oude garage een absolute autoparel aangetroffen. Recentelijk werd er namelijk een nogal bijzondere klassieker gevonden in een garage in Californië, dat laat Supercar Blondie weten. Het gaat om de laatste Ford GT40 met een officieel chassisnummer, waar het hart van menig autoverzamelaar ongetwijfeld sneller gaat kloppen. Specifiek gaat het om chassisnummer P/1067, een heus stukje autogeschiedenis. Wat het nog zeldzamer maakt, is dat dit exemplaar nog steeds over de originele elementen in de carrosserie beschikt.
Iconische auto werd weggezet wegens motorprobleem
De auto reed tot 1977, maar raakte daarna buiten gebruik toen de eigenaar een motorprobleem kreeg. Sindsdien werd deze laatste Ford GT40 ingezet als een soort kunstobject, waarin niet meer werd gereden, maar enkel naar kon worden gekeken. Desondanks bleef de stokoude auto intact, tot geluk van alle autoliefhebbers onder ons. De carrosserie is grotendeels origineel en de motor heeft slechts een klein onderhoudsbeurtje nodig. Uit archieven blijkt bovendien dat sommige raceonderdelen ooit van de laatste Ford GT40 zijn verwijderd, maar alsnog keurig bewaard zijn gebleven. Het is dus mogelijk om de bolide volledig te restaureren en wederom op te bouwen.

Lees ook: Rolls-Royce deponeert een Phantom in het zwembad vanwege de 100e verjaardag
Marktwaarde kan oplopen tot in de miljoenen euro’s
Ook aan de binnenzijde van deze laatste Ford GT40 zijn diverse originele details bewaard gebleven, al zijn de stoelen, bekleding en meters zichtbaar aangetast door de tijd. Dit is misschien niet extreem mooi, maar tegelijkertijd vormt het evengoed het karakter van de stokoude wagen. Dat is overigens ook goed terug te zien aan de huidige marktwaarde van deze recent opgedoken Ford. Naar verluidt is deze vervallen vierwieler namelijk enkele miljoenen euro’s waard. Volledig gerestaureerd kan hij uitgroeien tot één van de meest begeerde exemplaren op veilingen wereldwijd, gezien zijn unieke status als laatste GT40 met een officieel Ford-chassisnummer. Bizar!
Meer lezen over klassieke auto’s? Lees ook: De Cadillac Seville met een print van Gucci is een legendarische klassieker
Laukie Klijn
Laukie Klijn studeerde journalistiek en haalde zijn diploma aan de Schrijversacademie in Utrecht. Voor de lezers van Pure Luxe schrijft hij artikelen over alles wat met luxe te maken heeft: ’s werelds meest extravagante bolides, villa’s, horloges en jachten, alles komt voorbij. Als Laukie niet schrijft voor Pure Luxe, is hij wel op de golfbaan te vinden.