Zeldzaam Ferrari-prototype levert bij veiling ruim een miljoen op
Een aanzienlijke som voor een prototype dat momenteel niet op de openbare weg mag rijden
Iedere supercar krijgt altijd een rijdende testmule als voorbode, en dat geldt ook voor de Ferrari LaFerrari, die in maart 2013 op de Geneva Motor Show aan het publiek werd gepresenteerd. In 2012 reed de LaFerrari namelijk al rond in vermomming als de 458 Italia, een model dat Ferrari al sinds 2009 produceerde. Niet verrassend dat de Italiaanse constructeur haar extravagante vlaggenschip bedekte onder een bekend en relatief conventioneel jasje. Eén zo’n testmule, oftewel een Ferrari-prototype, heeft bij een veiling ruim $ 1 miljoen opgeleverd.
Zeldzaam Ferrari-prototype levert bij veiling ruim een miljoen op
De keuze viel op de 458 Italia vanwege het aluminium chassis, de vergelijkbare wielbasis en de vertrouwde ophanging, waardoor het eenvoudiger werd de nieuwe aandrijflijn en technologie te testen. Uiteraard speelde het financiële aspect ook een rol; zelfs een prestigieus merk als Ferrari streeft naar efficiëntie waar mogelijk. Uiteindelijk leverde dit unieke prototype een uitzonderlijke testwagen op, een exemplaar dat op veilingen klaarblijkelijk nog altijd een indrukwekkende prijs kan realiseren.

Met de LaFerrari introduceerde Ferrari haar eerste hybride supercar, een mijlpaal die moeilijk over het hoofd te zien is. De 458 Italia fungeerde in dit ontwikkelingsproces als ‘testmule’. Van buiten leek het een gewone Ferrari met een atmosferische motor, maar onder de kap huisde het prototype de revolutionaire V12-hybride aandrijflijn die Ferrari fijnstemde voor het uiteindelijke vlaggenschip. Dit geeft de auto niet alleen zijn uitzonderlijke status, maar maakt het ook een uiterst zeldzaam collector’s item.
Lees ook: Ferrari F430 met flink politiek randje moet tonnen opleveren bij veiling
De 458 Italia, intern ook bekend als M6, beschikte over een 6,3-liter atmosferische V12 met ongeveer 800 pk en 700 Nm koppel. Uiteraard blijven het ruwe cijfers, gezien het voertuig een ontwikkelingsprototype betrof. Het M6-exemplaar fungeerde als een compleet laboratorium op wielen, waarin Ferrari het volledige potentieel van motor, elektronica en chassis kon testen.
Van A tot Z getest op allerlei verschillende factoren
Prototypes worden ontworpen om een auto volledig te testen, van prestaties tot betrouwbaarheid. Bij de M6 lag de focus onder meer op het remsysteem en de software die alles aanstuurt. Ook de rijervaring in combinatie met aerodynamica werd uitgebreid geëvalueerd om te garanderen dat het uiteindelijke model alle verwachtingen zou overtreffen.

Nadat alle data waren verzameld en de tests waren afgerond, ging de 458 Italia M6 met pensioen. Enkele jaren later, in 2016, verkocht Ferrari het prototype. Sindsdien heeft de M6 meerdere eigenaren gehad, steeds als een zeldzaam stukje Ferrari-geschiedenis.
RM Sotheby’s veilt de M6
Vandaag de dag staat de Ferrari 458 Italia M6 opnieuw in de schijnwerpers: het prototype stond recent op de veilinglijst van RM Sotheby’s. Het huis verwachtte een opbrengst tussen $ 900.000 en $ 1,1 miljoen. Dat werd dus uiteindelijk $ 1,3 miljoen. Een aanzienlijke som voor een prototype dat momenteel niet op de openbare weg mag rijden. Lees ook: Waarom deze bijzondere Ferrari LaFerrari voor miljoenen is verkocht

Allart Hendrikx
Allart Hendrikx begon zijn carrière in 2025 bij Pure Luxe als online redacteur. Hier schrijft hij over schitterende jachten, verfijnde horloges, exclusieve vakantieoorden en wellicht zijn grootste passie: auto’s. Of ze nu geruisloos voorbij glijden of met een brullende V8 de weg domineren, het karaktervolle design blijft hem fascineren. Met zijn verhalen brengt hij de wereld van luxe een stukje dichterbij, zodat iedereen kan genieten van de verfijningen van het leven.