De bizarre Ferrari Mythos: zoals de naam al doet vermoeden een mythe op zichzelf
Een bolide die volgens sommigen beter een Lamborghini-logo had kunnen dragen, maar in werkelijkheid toch onmiskenbaar een Ferrari is
Wanneer Ferrari een auto bouwt, is dat doorgaans direct herkenbaar. De vloeiende lijnen, de verfijnde proporties en het onmiskenbare Italiaanse temperament verraden altijd de afkomst. Toch gebeurde er in 1989 iets ongewoons. Dat jaar presenteerde Ferrari een conceptauto die, voor één van de weinige keren in de geschiedenis van het merk, níet direct deed denken aan een traditionele Ferrari. De Ferrari Mythos was een ontwerp dat, tot ieders verbazing, eerder de uitstraling had van een Lamborghini.
Waarom deze bolide sprekend op een Lamborghini lijkt
Met de Mythos introduceerde Ferrari een conceptcar die technisch gebaseerd was op de Testarossa. Dat is op zich niet vreemd, want de Mythos deelt hetzelfde platform en dezelfde motorische basis. Wat echter opvallend is, is het design. Vanuit de voorzijde en zeker vanaf de zijkant vertoont de auto verrassend veel gelijkenissen met de vroege Lamborghini-modellen. En dat is geen toeval, achter die gelijkenis schuilt een interessante geschiedenis.
In de jaren tachtig voerden Lamborghini en Ferrari namelijk een stille competitie. Beide merken streden om de titel van meest gestroomlijnde, meest futuristische supercar. Het draaide om wie de ultieme wigvormige sportwagen kon bouwen: met een platte neus, brede luchtinlaten en een lage, agressieve houding. Ferrari zette de toon met de legendarische F40, terwijl Lamborghini enkele jaren later de Diablo introduceerde. Beide waren compromisloze machines, laag, breed en met die typische jaren ’80-branie.
Binnen dat designklimaat is het niet vreemd dat de in 1989 gepresenteerde Mythos zoveel doet denken aan een Lamborghini. Qua uiterlijk ademt hij dezelfde gedurfde designtaal, maar onderhuids blijft het een echte Ferrari. De Mythos rust op het onderstel van de Testarossa, destijds het absolute topmodel van het merk.
Lees ook: Zeldzaam Ferrari-prototype levert bij veiling ruim een miljoen op
Aantal exemplaren is op de hand te tellen
De Mythos deelt niet alleen zijn onderstel met de Testarossa, maar ook diens 4,9-liter flat-12 motor. Met ongeveer 380 pk en een koppel van 480 Nm was de Mythos, zeker voor een concept, indrukwekkend snel. Via een handgeschakelde versnellingsbak met vijf verzetten sprintte de bolide in slechts 6,2 seconden van nul naar honderd kilometer per uur, met een topsnelheid van zo’n 290 kilometer per uur. Naar huidige maatstaven uiteraard niet meer de snelste supercar, maar voor een 37 jaar oud concept is dat nog altijd een prestatie van formaat.
Conceptauto’s zijn doorgaans kortstondige creaties: vaak worden ze vernietigd of bestaan ze slechts als statisch kleimodel. Hoeveel exemplaren van de Mythos werkelijk zijn gebouwd, blijft onduidelijk. Sommige bronnen spreken over vijf stuks, maar de meeste kenners houden het op drie. Eén van die exemplaren werd recent vastgelegd door YouTuber Supercar Blondie. Deze rode Mythos bevindt zich in het zonnige Miami, waar hij in december publiekelijk zal worden tentoongesteld tijdens een event van The Supercar Owners Club, volgens velen één van de meest exclusieve autoclubs ter wereld.
Ferrari F50 heeft veel weg van de Mythos
De Mythos bleek meer te zijn dan een eenmalig experiment. Het vormde de voorbode van de Ferrari F50, die in 1995 werd gepresenteerd ter ere van het vijftigjarig jubileum van het merk. Diverse designelementen uit de Mythos vonden hun weg naar de F50: de bolle, organische vormen, de lage cockpit en vooral de achtervleugel die uit de carrosserie lijkt te groeien in plaats van erop te liggen. Waar de Mythos experimenteel en provocerend was, vertaalde de F50 die visie naar een verfijnde, productieklare supercar.
Een mythe is de Mythos dus zeker niet. Integendeel: hij bestaat écht, zij het in zeer beperkte aantallen. En juist dat maakt het misschien wel de meest exclusieve Ferrari van allemaal. Lees ook: Ferrari onthult eerste volledig elektrische model: Elettrica moet emotie en innovatie combineren
Allart Hendrikx
Allart Hendrikx begon zijn carrière in 2025 bij Pure Luxe als online redacteur. Hier schrijft hij over schitterende jachten, verfijnde horloges, exclusieve vakantieoorden en wellicht zijn grootste passie: auto’s. Of ze nu geruisloos voorbij glijden of met een brullende V8 de weg domineren, het karaktervolle design blijft hem fascineren. Met zijn verhalen brengt hij de wereld van luxe een stukje dichterbij, zodat iedereen kan genieten van de verfijningen van het leven.