De laatste Ferrari met handbak ooit levert bij een veiling vele tonnen op
Dit model geldt als de allerlaatste Ferrari in serieproductie met een handbak
In 2012 was het voor het laatst mogelijk om een gloednieuwe Ferrari te bestellen met een handgeschakelde versnellingsbak. Die tijd is inmiddels definitief voorbij. Toch is er goed nieuws voor puristen die nog dromen van het gevoel van écht schakelen, want zo heel af en toe verschijnt er een Ferrari met handbak in de etalage. Een Ferrari 599 GTB Fiorano uit 2012 bood onlangs die zeldzame kans. Het exemplaar met chassisnummer 187007 leverde bij een veiling onlangs tussen de £ 750.000 en £ 850.000 op. Dit model geldt als de allerlaatste Ferrari in serieproductie met een handbak.
Laatste handgeschakelde Ferrari levert bij veiling tussen de £ 750.000 en £ 850.000 op
Aan het begin van het vorige decennium begon de handgeschakelde transmissie langzaam uit het straatbeeld te verdwijnen. Vooral sportwagens, supercars en hypercars werden steeds vaker uitsluitend met automatische versnellingsbak geleverd. Toch bleef er een klein select aantal klanten trouw aan het gevoel van zelf schakelen. Van de 3.500 geproduceerde Ferrari 599 GTB’s verlieten slechts 30 exemplaren de fabriek met een handgeschakelde zesbak, een statistisch verwaarloosbaar percentage, maar voor kenners een zeldzame kans op puur rijplezier.
Dat Ferrari uiteindelijk besloot de optie te schrappen is niet verwonderlijk: minder dan één procent van de kopers koos ervoor. Toch probeerde het merk uit Maranello het later nog één keer met de Ferrari California. Van de 17.000 gebouwde exemplaren waren er slechts twee voorzien van een handbak, een detail dat de zeldzaamheid van deze techniek onderstreept.
Lees ook: One-off Ferrari F12berlinetta, gemaakt voor 70e verjaardag van het merk, gaat naar de veiling
Waar elegantie en kracht elkaar ontmoeten
De Ferrari 599 GTB Fiorano werd ontworpen door Pininfarina, dat verantwoordelijk was voor talloze legendarische modellen. Het resultaat is een elegante, maar gespierde Grand Tourer die van 2006 tot 2012 in het zonovergoten Maranello van de band rolde.
Dit specifieke exemplaar dat naar de veiling is gegaan is uitgevoerd in de ingetogen, doch verfijnde kleur Canna di Fucile, een diep metallicgrijs dat afhankelijk van het licht subtiele nuances toont. In combinatie met de lichtmetalen velgen en de slanke lijnen ademt de auto ingetogen klasse. Achter de lange motorkap schuilt echter het hart van een supercar: een 6.0-liter V12 die ook werd gebruikt in de iconische Ferrari Enzo. Met 620 pk en 608 Nm aan koppel sprint de 599 GTB in 3,7 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en haalt hij moeiteloos een topsnelheid van meer dan 330 kilometer per uur. Deze GT voelt zich dan ook volledig thuis op de Duitse Autobahn, waar zijn potentieel pas echt tot leven komt.

Van Japan naar de veiling in Londen
De Ferrari met chassisnummer 187007 kent een boeiende geschiedenis. Oorspronkelijk bestemd voor Hongkong, verhuisde de auto al snel naar Japan, waar hij onder zorg van de officiële Ferrari-dealer Nicole Competizione werd onderhouden. Tijdens die periode werd de wagen betrokken bij een klein incident, waarbij de linker voorvleugel werd vervangen, een minimale smet op een verder vlekkeloze staat.
Onlangs werd de auto door zijn eerste eigenaar naar het Verenigd Koninkrijk verscheept, waar hij in april 2025 van eigenaar wisselde. De huidige verkoper liet de 599 GTB bij H.R. Owen South London grondig onderhouden, waarbij onder meer de bekende plakkerige interieurknoppen werden vervangen.
Met slechts 6.524 kilometer op de teller en zijn uitzonderlijke status als de laatste handgeschakelde Ferrari in serieproductie, is dit exemplaar een waar verzamelobject. Het veilinghuis RM Sotheby’s schat de waarde tussen £ 750.000 en £ 850.000 (ongeveer € 850.000 tot € 1.000.000). Lees ook: Ferrari met bijzondere optie daalt $ 355.000 in waarde binnen slechts twee jaar tijd
Allart Hendrikx
Allart Hendrikx begon zijn carrière in 2025 bij Pure Luxe als online redacteur. Hier schrijft hij over schitterende jachten, verfijnde horloges, exclusieve vakantieoorden en wellicht zijn grootste passie: auto’s. Of ze nu geruisloos voorbij glijden of met een brullende V8 de weg domineren, het karaktervolle design blijft hem fascineren. Met zijn verhalen brengt hij de wereld van luxe een stukje dichterbij, zodat iedereen kan genieten van de verfijningen van het leven.