Jitse Groen (47) treedt terug als topman bij Thuisbezorgd nadat hij € 300 miljoen cashte met overname
Groen begon zijn onderneming in 1999 vanuit een studentenkamer in Enschede, gedreven door de frustratie dat hij online nergens eten kon bestellen
Na 25 jaar komt voor oprichter Jitse Groen (47) een einde aan zijn tijd bij Just Eat Takeaway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl. Groen vertrekt begin volgend jaar als topman, kort nadat techinvesteerder Prosus het bedrijf heeft overgenomen. Die verkoop levert hem als grootaandeelhouder naar schatting ruim € 300 miljoen op.
Jitse Groen (47) vertrekt bij als topman bij Thuisbezorgd.nl, het bedrijf dat hij 25 jaar geleden oprichtte, met € 300 miljoen
Groen begon zijn onderneming in 1999 vanuit een studentenkamer in Enschede, gedreven door de frustratie dat hij online nergens eten kon bestellen. Hij registreerde de domeinnaam Thuisbezorgd.nl en bezocht honderden restaurants om ze te overtuigen zich aan te sluiten. In een tijd waarin inbelmodems gemeengoed waren en bezorging nauwelijks was georganiseerd, bleek dat geen makkelijke opgave. Restaurants zagen weinig in zijn voorstel en wilden niet betalen voor een website. Uit die weerstand ontstond echter het verdienmodel dat Thuisbezorgd groot zou maken: een commissie per bestelling, waardoor deelname voor restauranthouders gratis bleef.
Ondernemer Jitse Groen vertrekt bij Just Eat Takeaway. In de 25 jaar na oprichting van https://t.co/eCxfUpW4Q1 bouwde hij het bedrijf uit tot het op een na grootste bestelplatform ter wereld. https://t.co/TBI3khd7Qi
— NRC (@nrc) December 2, 2025
Groen investeerde jarenlang eigen middelen om consumenten naar het platform te trekken. Hij stopte zijn studiefinanciering en inkomsten uit freelance-IT-werk in het bedrijf en verspreidde de inmiddels iconische oranje jassen onder bezorgers. Zo wist hij zonder externe investeerders landelijke naamsbekendheid op te bouwen.
Zijn overtuiging dat je “altijd groter moet denken dan je bent”, zoals hij vaker zei, typeerde zijn ondernemerschap. Die zelfverzekerde houding leverde hem bewondering op, maar ook kritiek van beleggers en analisten die zijn ambities soms overdreven vonden.
Lees ook: Thuisbezorgd-oprichter Jitse Groen verkoopt bedrijf voor € 4,1 miljard aan techinvesteerder
Beursgang als startschot van snelle expansie
De beursgang in 2016 onder de naam Takeaway.com markeerde het begin van een periode van snelle expansie. Tijdens de coronapandemie bereikte het aandeel een recordhoogte van meer dan € 100, maar daarna volgde een forse koersval. De grootste klap kwam na de veelbesproken aankoop van de Amerikaanse maaltijdbezorger GrubHub in 2021 voor € 6,4 miljard. De integratie mislukte door stevige concurrentie van Uber en DoorDash en door strengere regelgeving rond bezorgcommissies. GrubHub werd later voor slechts € 600 miljoen verkocht, wat het vertrouwen van beleggers verder deed afbrokkelen.
De uiteindelijke overname van Just Eat Takeaway door Prosus kwam voor marktvolgers onverwacht. Met een bod dat inmiddels onvoorwaardelijk is verklaard na aanmelding van ruim 90% van de aandelen, verdwijnt het bedrijf van de beurs. Daarmee eindigt het zelfstandige avontuur van Thuisbezorgd.nl, het bedrijf dat Groen opbouwde van een studentenkamerbedrijf tot een internationale speler in maaltijdbezorging. Lees ook: Jitse Groen casht € 311 miljoen met verkoop van Just Eat Takeaway
Cas Zeeman
Cas begon zijn carrière bij Hi Label eind 2022 als redactiestagiair, waarna hij nog een tijd als gastredacteur fungeerde, alvorens hij sinds november 2023 de scepter zwaait over de website van Pure Luxe. Schrijft over alles wat met luxe te maken heeft, zoals exclusieve horloges, megalomane jachten, de meest in het oog springende villa's, omstreden zakendeals en alles waar ook maar een motor in zit, voortvloeiend uit de drang om alles tot op de bodem uit te zoeken. In zijn vrije tijd mist hij geen enkele voetbalwedstrijd, luistert hij onafgebroken naar muziek uit de topjaren '60 en '70 en probeert hij zoveel mogelijk te reizen.