Na 25 jaar komt voor oprichter Jitse Groen (47) een einde aan zijn tijd bij Just Eat Takeaway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl. Groen vertrekt begin volgend jaar als topman, kort nadat techinvesteerder Prosus het bedrijf heeft overgenomen. Die verkoop levert hem als grootaandeelhouder naar schatting ruim € 300 miljoen op.

Jitse Groen (47) vertrekt bij als topman bij Thuisbezorgd.nl, het bedrijf dat hij 25 jaar geleden oprichtte, met € 300 miljoen

Groen begon zijn onderneming in 1999 vanuit een studentenkamer in Enschede, gedreven door de frustratie dat hij online nergens eten kon bestellen. Hij registreerde de domeinnaam Thuisbezorgd.nl en bezocht honderden restaurants om ze te overtuigen zich aan te sluiten. In een tijd waarin inbelmodems gemeengoed waren en bezorging nauwelijks was georganiseerd, bleek dat geen makkelijke opgave. Restaurants zagen weinig in zijn voorstel en wilden niet betalen voor een website. Uit die weerstand ontstond echter het verdienmodel dat Thuisbezorgd groot zou maken: een commissie per bestelling, waardoor deelname voor restauranthouders gratis bleef.

Groen investeerde jarenlang eigen middelen om consumenten naar het platform te trekken. Hij stopte zijn studiefinanciering en inkomsten uit freelance-IT-werk in het bedrijf en verspreidde de inmiddels iconische oranje jassen onder bezorgers. Zo wist hij zonder externe investeerders landelijke naamsbekendheid op te bouwen.

Zijn overtuiging dat je “altijd groter moet denken dan je bent”, zoals hij vaker zei, typeerde zijn ondernemerschap. Die zelfverzekerde houding leverde hem bewondering op, maar ook kritiek van beleggers en analisten die zijn ambities soms overdreven vonden.

Lees ook: Thuisbezorgd-oprichter Jitse Groen verkoopt bedrijf voor € 4,1 miljard aan techinvesteerder

Beursgang als startschot van snelle expansie

De beursgang in 2016 onder de naam Takeaway.com markeerde het begin van een periode van snelle expansie. Tijdens de coronapandemie bereikte het aandeel een recordhoogte van meer dan € 100, maar daarna volgde een forse koersval. De grootste klap kwam na de veelbesproken aankoop van de Amerikaanse maaltijdbezorger GrubHub in 2021 voor € 6,4 miljard. De integratie mislukte door stevige concurrentie van Uber en DoorDash en door strengere regelgeving rond bezorgcommissies. GrubHub werd later voor slechts € 600 miljoen verkocht, wat het vertrouwen van beleggers verder deed afbrokkelen.

▼ scroll verder ▼

De uiteindelijke overname van Just Eat Takeaway door Prosus kwam voor marktvolgers onverwacht. Met een bod dat inmiddels onvoorwaardelijk is verklaard na aanmelding van ruim 90% van de aandelen, verdwijnt het bedrijf van de beurs. Daarmee eindigt het zelfstandige avontuur van Thuisbezorgd.nl, het bedrijf dat Groen opbouwde van een studentenkamerbedrijf tot een internationale speler in maaltijdbezorging. Lees ook: Jitse Groen casht € 311 miljoen met verkoop van Just Eat Takeaway