Door Manthey onder handen genomen Porsche GT3 biedt opvallend véél downforce
De toch al fraaie wagen is aanzienlijk aerodynamisch verfijnder gemaakt
Aerodynamica vormt sinds de oprichting in 1931 een essentiële pijler binnen Porsche. Elk model wordt ontworpen om met maximale efficiëntie door de lucht te bewegen. Manthey, het gespecialiseerde performancebedrijf dat in 1996 door voormalig coureur Olaf Manthey werd opgericht, richt zich sindsdien op het verfijnen van diverse Porsche-modellen. Het huis ontwikkelt hoogwaardige aerodynamische pakketten die de reeds imposante prestaties van de sportwagens uit Zuffenhausen naar een hoger niveau tillen. Onlangs presenteerde Manthey, in nauwe samenwerking met Porsche, een nieuw pakket dat de 911 GT3 aanzienlijk aerodynamisch verfijnder maakt.
540 kg downforce op Porsche GT3 brengt opmerkelijke uitstraling met zich mee
Het genereren van extra neerwaartse druk vereist veel meer dan enkele visuele accenten. De Manthey-kit toont overtuigend welke technische innovaties noodzakelijk waren om de Porsche 911 GT3 te transformeren tot een sportwagen met aanzienlijk verfijnd prestatiepotentieel. Met name aan de zijkant komen de toevoegingen duidelijk tot uiting.

Lichtgewicht gesmede wielen van 20 inch vooraan en 21 inch achteraan, voorzien van koolstofvezel-aerodiscs, geven de sportwagen een uitgesproken dynamische uitstraling. Een achtervleugel uit hetzelfde hoogwaardige materiaal, in combinatie met nieuw ontworpen voor- en achter-splitters van lichtgewicht composiet, resulteert in een neerwaartse druk van 540 kilogram. Dit vertegenwoordigt een significante toename ten opzichte van de standaard 911 GT3, welke 355 kilogram genereert. Het effect hiervan is direct merkbaar in de indrukwekkende rondetijd die het model op de Nürburgring neerzet.
Lees ook: Porsches in Rusland willen opeens niet meer starten: is er opzet in het spel?
Manthey-kit is niet alleen voor de sier
Geen Porsche verloopt het ontwikkelingsproces zonder een proefronde op de meest veeleisende racebaan ter wereld. De 911 GT3 met Manthey-kit behaalde een rondetijd van 6:52.981 op de 20,8 kilometer lange Nordschleife, 2,76 seconden sneller dan de reguliere 911 GT3 met het Weissach-pakket. In de wereld van circuitprestaties is dit een bijzonder opmerkelijke winst.
De motorische configuratie blijft echter ongewijzigd. In het achtercompartiment schuilt de atmosferische 4,0-liter zescilinder boxermotor, goed voor 510 pk en 450 Nm. Dankzij de PDK-transmissie accelereert de GT3 in 3,4 seconden van 0–100 kilometer per uur en bereikt hij een topsnelheid van 311 kilometer per uur. De meerwaarde van de Manthey-kit zit dan ook niet in extra vermogen, maar in een geoptimaliseerde besturing, verfijnde ophanging en verhoogde aerodynamische belasting, waardoor het chassis zich nog overtuigender aan het asfalt hecht.
Hoewel officiële prijsinformatie nog niet is vrijgegeven, staat vast dat de Manthey-kit vanaf maart 2026 beschikbaar zal zijn bij de erkende Porsche Centra. Het pakket is exclusief bestemd voor de 911 GT3, wat voor eigenaren van andere varianten wellicht als teleurstellend kan worden ervaren. Wel blijft de volledige fabrieksgarantie van kracht, een geruststellende gedachte bij een sportwagen binnen dit bijzonder prestigieuze segment. Lees ook: Tuningbedrijf Techart neemt de Porsche 911 onder handen
Allart Hendrikx
Allart Hendrikx begon zijn carrière in 2025 bij Pure Luxe als online redacteur. Hier schrijft hij over schitterende jachten, verfijnde horloges, exclusieve vakantieoorden en wellicht zijn grootste passie: auto’s. Of ze nu geruisloos voorbij glijden of met een brullende V8 de weg domineren, het karaktervolle design blijft hem fascineren. Met zijn verhalen brengt hij de wereld van luxe een stukje dichterbij, zodat iedereen kan genieten van de verfijningen van het leven.