Een Tesla rijden is voor velen het ultieme blik op de toekomst. De auto, het geesteskindje van Elon Musk, introduceert elektrisch én autonoom rijden onder het grote publiek. Wat dat betreft is het dus ‘the next big thin’ in autoland. Onze manier van transporteren wordt steeds luxer en zelfstandiger. Daarmee doelen we dan op ’t feit dat auto’s steeds vaker een eigen intelligentie krijgen. Een vreemde gewaarwording en iets waar we allemaal nog heel erg aan moeten wennen. Zo merkte ook trendwatcher Vincent Everts. Hij kreeg namelijk tot tweemaal toe een boete voor het gebruiken van de zelf-rijdende functie van z’n Tesla.

Ook in je Tesla is een mobiel verboden

Ja, nou zou je zeggen dat z’n verontwaardigde houding een beetje onzinnig is. Laten we wel wezen: zelfs kinderen weten nog dat mobiele telefoons achter het stuur niet geoorloofd zijn. Er wordt genoeg reclame voor gemaakt. Echter, meneer Everts bevindt zich in een wel zeer bijzondere situatie. Hij is namelijk in het bezit van een Tesla. Zo’n zelfde Tesla als die auto die we hierboven omschreven hebben – zo eentje die zichzelf kan besturen.

Daar komt het probleem om de hoek kijken. Vincent Everts is namelijk twee keer beboet voor het in z’n handen hebben van zijn telefoon tijdens het rijden in z’n Tesla. Een overtreding natuurlijk, toch? Nou, dat stelt Everts dus aan de kaak nu. Hij maakte op die momenten namelijk gebruik van Tesla’s Autopilot-functie. Met andere woorden: Everts was ten tijde van z’n aanhouding NIET zelf aan het rijden. Hoe zit het dan met die bekeuring?

Everts en HelloLaw bundelen hun krachten

Dat Everts deze vraag nu stelt is natuurlijk niet heel vreemd. In het huidige verkeer doemen steeds meer Tesla’s op en het autonoom rijden zal zonder twijfel langzaam de overhand krijgen. Onze regelgeving (en met Nederland nog vele andere landen) is niet in staat om dergelijke situaties te begeleiden. Het zelf-rijdend verkeer wordt nog niet omschreven in de wet en dat zorgt dus voor situaties zoals we die hier nu zien.

Everts geeft aan: ‘mijn Tesla reed perfect rechtdoor op de snelweg. Ik zat op m’n telefoon te werken, toen de politie me aan de kant zette om me te bekeuren’. In de wet staat nadrukkelijk dat dit niet mag, de bestuurder mag niet bezig zijn met z’n telefoon tijdens het rijden. Bij HelloLaw wordt aangegeven: ‘Wat hier belangrijk is, is het zien wie feitelijk de bestuurder is. Vincent Everts was op moment van aanhouding niet de bestuurder. Z’n Tesla reed zelf’. 

Een ontwikkeling die logischerwijs de kop opsteekt bij het introduceren van autonome auto’s. We zijn zeer benieuwd naar de uitkomst van deze zaak. Het is natuurlijk een lastig vraagstuk aangezien hij nog steeds plek moet nemen op de bestuurdersstoel én ook moet sturen. Zodra er een menselijke fout gemaakt wordt, is ’t ook Everts die in moet grijpen. Er zullen dus beslist wat vragen de kop opsteken bij het wel of niet schrappen van deze boetes.

Bron: BusinessInsider