Ferrari ziet winst flink toenemen door hogere prijzen en maatwerkauto’s
De cijfers laten zien dat de vraag naar exclusieve sportwagens nauwelijks lijkt te lijden onder stijgende kosten
Ferrari heeft in het derde kwartaal van dit jaar opnieuw indrukwekkende resultaten geboekt. Ondanks wereldwijde economische onzekerheid wist Ferrari zijn winst en omzet verder te verhogen. De cijfers laten zien dat de vraag naar exclusieve sportwagens nauwelijks lijkt te lijden onder stijgende kosten of geopolitieke spanningen.
Ferrari ziet winst flink toenemen door hogere prijzen en maatwerkauto’s
In de maanden juli tot en met september behaalde Ferrari een nettowinst van € 382 miljoen, een lichte stijging ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (€ 375 miljoen). De omzet groeide met ruim 7%, van € 1,64 miljard naar € 1,77 miljard. Daarmee overtrof het merk de verwachtingen van analisten. De winst vóór rente, belastingen en afschrijvingen steeg met 5% tot € 670 miljoen.
De hogere winst is grotendeels te danken aan de verkoop van duurdere modellen en een sterke vraag naar maatwerkopties, het zogenoemde Tailor Made-programma. Steeds meer klanten kiezen ervoor hun Ferrari volledig naar eigen smaak samen te stellen, een strategie die voor het merk bijzonder winstgevend blijkt. Daarnaast droeg de introductie van het nieuwe model, de Purosangue, bij aan de solide resultaten.
Ferrari heeft afgelopen kwartaal hogere resultaten behaald, vooral doordat het prijsverhogingen doorvoerde. https://t.co/tceaEVhbH5 pic.twitter.com/QRmukTkYSt
— AutoWeek (@AutoWeek) November 4, 2025
In totaal verkocht Ferrari in het derde kwartaal 3.401 auto’s, iets meer dan een jaar eerder. De verkoop in China, Hongkong en Taiwan daalde echter met 12%, mede door nieuwe belastingregels op luxeproducten. Ook in Noord- en Zuid-Amerika liep de verkoop licht terug. Om de impact van Amerikaanse importheffingen te compenseren, verhoogde Ferrari de prijzen in de Verenigde Staten. De exclusieve klantenkring liet zich hierdoor niet afschrikken.
Lees ook: Voormalig Ajacied Steven Bergwijn gespot met Ferrari Purosangue van ruim € 500.000
Winstverwachting werd eerder al verhoogd
Eerder dit jaar verhoogde de Italiaanse autofabrikant al zijn winstverwachting, ondanks een tijdelijke daling van de beurskoers na de aankondiging van de eerste volledig elektrische Ferrari, de Elettrica. Hoewel het merk zich voorbereidt op elektrificatie, benadrukt het management dat verbrandingsmotoren voorlopig het hart van het gamma blijven. De Elettrica wordt volgend jaar gepresenteerd, maar Ferrari blijft voorlopig trouw aan zijn traditionele motoren.
Wat vooral opvalt, is de robuustheid van de vraag. Het orderboek van Ferrari is volledig gevuld tot 2027. Daarmee beschikt het merk over een uitzonderlijk stabiele marktpositie, zeker in vergelijking met andere autofabrikanten die kampen met afnemende verkopen.
Ondanks een koersdaling eerder dit jaar steeg het aandeel Ferrari na de publicatie van de kwartaalcijfers met ruim 4% in Milaan. Daarmee bevestigt het bedrijf opnieuw zijn status als één van de sterkst presterende luxemerken ter wereld – een merk dat, zelfs in onzekere tijden, zijn aantrekkingskracht behoudt. Lees ook: Tegenvallende winst van Porsche dankzij opkomende automerken in China
Cas Zeeman
Cas begon zijn carrière bij Hi Label eind 2022 als redactiestagiair, waarna hij nog een tijd als gastredacteur fungeerde, alvorens hij sinds november 2023 de scepter zwaait over de website van Pure Luxe. Schrijft over alles wat met luxe te maken heeft, zoals exclusieve horloges, megalomane jachten, de meest in het oog springende villa's, omstreden zakendeals en alles waar ook maar een motor in zit, voortvloeiend uit de drang om alles tot op de bodem uit te zoeken. In zijn vrije tijd mist hij geen enkele voetbalwedstrijd, luistert hij onafgebroken naar muziek uit de topjaren '60 en '70 en probeert hij zoveel mogelijk te reizen.