Bij de MediaMarkt in Italië, MediaWorld, heeft een opmerkelijke fout geleid tot de verkoop van iPads voor een fractie van de werkelijke prijs. Op 8 november verscheen de iPad Air M3, normaal geprijsd op € 784, tijdelijk voor slechts € 15 in de online winkel. De prijsafwijking van 98% bleef enige tijd onopgemerkt, waardoor meerdere klanten hun bestelling konden afronden voordat de fout werd hersteld. Het incident veroorzaakte zowel online als in de winkel zelf veel commotie.

MediaMarkt in Italië biedt per ongeluk voor € 15 iPads aan

Ruim een week later, op 19 november, nam MediaWorld contact op met de klanten die een iPad van Apple hadden besteld. In de communicatie werd aangegeven dat de prijs duidelijk een vergissing was en dat de producten daarom niet voor het foutieve bedrag konden worden geleverd. De winkel bood kopers vervolgens twee opties. Zij konden de iPad kosteloos retourneren en hierbij een waardebon van € 20 ontvangen als tegemoetkoming voor het ongemak. Wie de tablet toch wilde houden, kreeg de mogelijkheid het product alsnog aan te schaffen voor € 619. Daarmee ontvingen klanten nog steeds een korting van circa € 150 op de reguliere verkoopprijs.

De reactie op het aanbod leidde in Italië tot veel onvrede. Verschillende klanten gaven aan dat zij niet wisten dat er sprake was van een fout en dat MediaWorld de gemaakte transacties daarom zou moeten respecteren. Enkele kopers hebben daarop juridische stappen overwogen en advocaten ingeschakeld om te onderzoeken of de winkel gehouden kan worden aan de oorspronkelijk betaalde prijs. Zij stellen dat de verantwoordelijkheid voor correcte prijsvermelding volledig bij de winkelketen ligt.

Lees ook: Apple boekt recordomzet van $ 124,3 miljard ondanks tegenvallende verkoop iPhones in China

Klanten moesten begrijpen dat het om een vergissing ging

MediaWorld benadrukt op haar beurt dat de prijs dusdanig laag was dat klanten hadden moeten begrijpen dat het om een vergissing ging. Volgens het bedrijf is het daarom gerechtvaardigd de bestellingen niet te honoreren en een alternatieve oplossing te bieden. De keten beroept zich hierbij op voorwaarden die consumenten ertoe verplichten rekening te houden met evidente prijsfouten.

▼ scroll verder ▼

Hoeveel klanten daadwerkelijk een iPad voor € 15 hebben kunnen aanschaffen, is tot op heden niet duidelijk. Lees ook: Apple-CEO Tim Cook verdiende in 2024 $ 74,6 miljoen, terwijl zijn salaris ‘slechts’ $ 3 miljoen bedraagt