Mercedes-teambaas Toto Wolff wil aandelen verkopen, waarde wordt op $ 6 miljard geschat
De 53-jarige Wolff stapte in 2013 in bij Mercedes door zich voor naar schatting € 140 miljoen in te kopen
Toto Wolff, teambaas en mede-eigenaar van het Formule 1-team van Mercedes, staat volgens zakenkrant The Financial Times op het punt een deel van zijn aandelen te verkopen. De waardering van de Duitse renstal wordt daarbij geschat op circa $ 6 miljard, omgerekend € 5,1 miljard, wat de hoogste waarde ooit zou betekenen voor een Formule 1-team.
Mercedes-teambaas Toto Wolff wil aandelen in team verkopen, waarde wordt op $ 6 miljard geschat
Wolff bezit momenteel een derde van Mercedes-AMG Petronas Formula One Team. De overige aandelen zijn in handen van Mercedes-Benz en het Britse chemieconcern INEOS. Volgens bronnen zou de Oostenrijker ongeveer 5% van zijn belang willen verkopen. De beoogde koper is naar verluidt George Kurtz, CEO van het Amerikaanse cybersecuritybedrijf CrowdStrike, dat al sponsor is van het team.
Mercedes Formula 1 chief executive Toto Wolff is in advanced talks to sell part of his stake to CrowdStrike’s George Kurtz, in a deal that would give the F1 team a record $6bn valuation. https://t.co/P5gF1lEsKO pic.twitter.com/vnHhtlaaFh
— Financial Times (@FT) November 11, 2025
Hoewel de verkoop een verschuiving in het aandeelhouderschap zou betekenen, benadrukt Mercedes dat de machtsverhoudingen binnen het team ongewijzigd blijven. “Het bestuur van het team blijft hetzelfde en alle drie de partners, Mercedes-Benz, Toto Wolff en INEOS, blijven volledig toegewijd aan het succes van het team”, aldus een verklaring van de renstal. Wolff zou dus aanblijven als teambaas en directeur, mocht de deal doorgaan.
Lees ook: Mercedes-teambaas Toto Wolff veilt zijn IWC-horloge: kan tonnen opbrengen
Van investeerder tot teambaas
De 53-jarige Wolff stapte in 2013 in bij Mercedes door zich voor naar schatting € 140 miljoen in te kopen. Onder zijn leiding groeide het team uit tot een van de meest succesvolle in de moderne Formule 1. Sindsdien behaalde Mercedes acht constructeurstitels en zeven wereldtitels bij de coureurs, vooral dankzij Lewis Hamilton.
De waarde van Mercedes is de afgelopen jaren sterk gestegen, mede door de toenemende populariteit van de sport sinds de overname door Liberty Media in 2017. Dankzij initiatieven zoals de Netflix-serie Drive to Survive is de Formule 1 uitgegroeid tot een wereldwijd entertainmentmerk dat nieuwe doelgroepen aantrekt, met name in de Verenigde Staten.
De mogelijke koper, George Kurtz, is zelf een fervent coureur. Hij nam meerdere keren deel aan de 24 uur van Le Mans en Daytona, en won in 2023 de LMP2 Pro-Am-klasse op Le Mans. Zijn bedrijf CrowdStrike is sinds 2019 een belangrijke sponsor van Mercedes en was recent nog in het nieuws na een wereldwijde IT-storing. Lees ook: Mercedes-teambaas Toto Wolff gaat volledig mee met de trend en wordt gespot met de exclusieve Mercedes-AMG One
Cas Zeeman
Cas begon zijn carrière bij Hi Label eind 2022 als redactiestagiair, waarna hij nog een tijd als gastredacteur fungeerde, alvorens hij sinds november 2023 de scepter zwaait over de website van Pure Luxe. Schrijft over alles wat met luxe te maken heeft, zoals exclusieve horloges, megalomane jachten, de meest in het oog springende villa's, omstreden zakendeals en alles waar ook maar een motor in zit, voortvloeiend uit de drang om alles tot op de bodem uit te zoeken. In zijn vrije tijd mist hij geen enkele voetbalwedstrijd, luistert hij onafgebroken naar muziek uit de topjaren '60 en '70 en probeert hij zoveel mogelijk te reizen.